خرید Harman توسط سامسونگ – گامی بلند برای ورود به عرصه خودروسازی

واحد خبر mobile.ir : کمپانی الکترونیکس در روز دوشنبه 14 نوامبر 2016 (24 آبان 1395) که طی یک توافق دوجانبه با کمپانی آمریکایی Harman، قصد دارد این شرکت را به ارزش 8 میلیارد دلار (112 دلار به ازای هر سهم) خریداری کند. این توافق، بزرگ‌ترین معامله سامسونگ تاکنون محسوب شده و جدیدترین تلاش این شرکت برای گسترش دامنه فعالیت خود و حضور در عرصه‌هایی فراتر از تولید اسمارت‌فون به شمار می‌رود. احتمالا شرکت Harman را با برند Harman Kardon و تولید تجهیزات پیشرفته صوتی می‌شناسید. این شرکت در تولید اسمارت‌فون، تبلت و لپ‌تاپ با بسیاری از سازنده‌های بزرگ همکاری داشته است.

samsung to acquire audio automotive specialist harman

به عنوان نمونه یک ورژن از اسمارت‌فون محبوب را با فناوری Clari-Fi ازHarman Kardon تولید نمود. هم تبلت را با همکاری Harman Kardon وارد بازار کرد. همچنین کمپانی نوپای Meizu، گوشی Pro 5 را در ورژن مجهز به صدای hi-fi نیز تولید کرده که باز هم نام Harman در اینجا به چشم می‌خورد. ناگفته نماند برند محبوب JBL در بازار محصولات صوتی مصرفی نیز در مالکیت Harman است.

Harman در بین کاربران بیشتر به دلیل حضورش در کسب‌وکار محصولات صوتی مشهور است، اما جالب است بدانید عمده درآمد این کمپانی از بخش خودروی آن حاصل می‌شود. در حال حاضر حدود 30 میلیون دستگاه خودرو در سراسر جهان به راه‌حل‌های این شرکت در زمینه‌ دیوایس‌های جانبی مرتبط با خودرو از جمله ابزارهای سرگرمی موسوم به infotainment، سیستم‌های مسیریابی و ذخیره، ارسال و دریافت اطلاعات در خودروها یا telematics و راه‌حل‌های امنیتی مجهز هستند. همچنین، علاوه بر خود برند Harman، برندهای معتبری چون Bowers & Wilkins و Bang & Olufsen نیز در عرصه تولید خودرو، تحت لیسانس این کمپانی به فعالیت می‌پردازند.

infotainment system

برای درک اهمیت بخش خودرو در این شرکت، باید بدانیم که 65 درصد از 7 میلیارد دلار درآمد سالانه کمپانی Harman (در طی 12 ماه پایان یافته تا پایان سپتامبر 2016) حاصل بخش خودروی این شرکت بوده است. همچنین ارزش آن بخش از سفارش‌های Harman که هنوز در بازار خودرو به دست مشتریان نرسیده‌، تا پایان ژوئن 2016 حدود 24 میلیارد دلار عنوان شده است. به علاوه، Harman قراردادهای جدیدی را با کمپانی‌های بزرگ خودروسازی نظیر جنرال موتورز و فیات کرایسلر منعقد نموده است. همین عوامل بوده که موجب شده سامسونگ در کنفرانس مطبوعاتی خود به صراحت اعلام کند که هدف اصلی از خرید Harman، کسب‌وکار خودروی این شرکت بوده است. به گفته یکی از کارشناسان، خود شرکت سامسونگ قصد تولید اتومبیل ندارد، اما تکنولوژی خودرو و حرکت به سوی خودروهای بدون‌راننده و متصل به اینترنت را بستر مناسبی می‌داند که از طریق آن می‌تواند محصولات نیمه‌رسانا، پنل‌های نمایشگر و خدمات موبایلی خود را بیشتر به فروش برساند.

تصمیم سامسونگ برای ورود به بیزنس خودرو زمانی اتخاذ می‌شود که عوامل اجرایی شرکت از وابستگی بیش از حد به کسب‌وکار اسمارت‌فون — به عنوان اصلی‌ترین محرک رشد این کمپانی در چند سال اخیر — نگران هستند. گفتنی است این نگرانی‌ها با تصمیم اخیر سامسونگ مبنی بر توقف تولید گلکسی نوت7 بیشتر شده؛ اقدامی که گفته می‌شود حداقل 5 میلیارد دلار به سامسونگ ضرر زده است. البته ناگفته نماند این اولین تلاش سامسونگ برای ورود به دنیای خودروسازی نیست؛ لی کان-هی (Lee Kun-hee)، رییس سابق هیئت مدیره سامسونگ، در سال 1994 کمپانی خودروسازی “سامسونگ موتورز” را با کمک شرکت نیسان تأسیس نمود. اما به دنبال بحران مالی آسیا — که از جولای 1997 آغاز شد — سامسونگ چاره‌ای نداشت جز اینکه کنترل عمده بخش‌های سامسونگ موتورز را در سال 1998 به کمپانی فرانسوی رنو واگذار کند. هم‌اکنون بیش از 80 درصد از سامسونگ موتورز در مالکیت رنو بوده و سامسونگ تنها کمتر از 20 درصد از آن را در اختیار دارد.

renault samsung motors logo

سیر تکاملی خودروها به این سمت رفته که در حال حاضر برخی از آنها شامل تراشه‌های بسیار و ده‌ها هزار خط کد برنامه‌نویسی بوده و خودروسازان نیز برای افزایش میزان تکنولوژی در محصولات‌شان دست به دامن کمپانی‌های فناوری شده‌اند. در این میان سامسونگ — به عنوان تأمین‌کننده باتری‌های پیچیده و پرهزینه لیتیوم-یون به کمپانی نیسان موتور و چندین خودروساز دیگر — به‌خوبی از این مسأله آگاه است. از طرفی این شرکت کره‌ای بزرگ‌ترین تولیدکننده تراشه‌های حافظه در جهان است که تراشه‌هایش عملا در تمام محصولات الکترونیکی مصرفی به کار می‌روند.

استفاده از پنل‌های نمایشگر در خودروها به پدیده‌ای رایج تبدیل شده که در اینجا نیز سامسونگ یکی از تولیدکنندگان پیشرو به شمار می‌رود. شایان ذکر است طبق ، در سه‌ماهه اخیر — که در آن سامسونگ و پیامدهای منفی آن را تجربه کرد — 84 درصد از سود عملیاتی این شرکت کره‌ای در نتیجه بخش‌های تولید تراشه و پنل‌های نمایشگر حاصل شد.

بد نیست بدانیم تنها سامسونگ نبوده که تحت تأثیر دنیای خودروسازی قرار گرفته، بلکه انقلاب فناوری در اتومبیل‌ها، صنایع تولید تراشه و نرم‌افزار را نیز دستخوش تغییر نموده است. به عنوان مثال کمپانی کوالکام در 27 اکتبر (6 آبان) اعلام کرد که قصد دارد با پرداخت 39 میلیارد دلار، شرکت هلندی NXP Semiconductors NV — بزرگ‌ترین تولیدکننده تراشه برای خودرو در دنیا — را خریداری کند.

آلفابت — کمپانی مادر شرکت گوگل — با کار روی مدل‌های اصلاح‌شده شاسی بلند لکسوس و خودروهای پیش‌الگوی خود، مشغول آزمایش نرم‌افزاری است که به موجب آن خودروها می‌توانند — بدون راننده — حرکت کنند. گفتنی است خودروهای گوگل تاکنون با طی مسیری بیش از 2 میلیون مایل (3 میلیون و 218 هزار کیلومتر) به جمع‌آوری داده پرداخته تا عملکرد و ایمنی آنها بهبود یابد.

google self driving car

نیز در این میان بیکار نبوده و در چارچوب طرحی به نام پروژه تای‌تن (Project Titan) اقدام به طراحی یک اتومبیل الکتریکی و خودران (self-driving) نموده است. در تابستان سال جاری میلادی پس از یک سری وقفه، در نهایت باب منزفیلد (Bob Mansfield) — یکی از عوامل اجرایی کهنه‌کار در اپل — مسئولیت این پروژه را عهده‌دار شد. اما پس از این انتصاب، وی برخی از قسمت‌های تای‌تن را تعطیل نمود تا استراتژی اپل در قبال این پروژه به صورت یک راز باقی بماند.

به گفته وال‌استریت ژورنال، معامله اخیر، سامسونگ را سریعا به یکی از نقش‌آفرینان عمده در تکنولوژی خودرو تبدیل کرده و رابطه پیچیده‌ این شرکت کره‌ای با رقبای آمریکایی خود (گوگل و اپل) را وارد مرحله جدیدی می‌کند. گفتنی است هر سه این شرکت‌ها در تلاشند تا با استفاده از استراتژی‌های گوناگون، خود را در عرصه تکنولوژی خودرو مطرح کنند. البته در این میان نباید از کمپانی‌های نوظهوری مانند Tesla Motors، Uber Technologies و دیگر خودروسازان قدیمی غافل بود.

مارک بویاجیس (Mark Boyadjis)، از تحلیل‌گران مؤسسه تحقیقاتی IHS Markit، در این رابطه می‌گوید: «از منظر استراتژیک، این یک بازی خیلی بزرگ برای سامسونگ است. سامسونگ با [خرید] Harman به عنوان یک شرکت زیرمجموعه، به سرعت و به طور چشمگیری کسب درآمد از صنعت خودرو را آغاز خواهد نمود.»

طبق برآوردهای IHS Market، ارزش بازار سخت‌افزار خودرو برای infotainment، سیستم‌های صوتی، نمایشگرها و دیگر سیستم‌ها، از 42 میلیارد دلار در سال جاری میلادی، به 61 میلیارد دلار در سال 2022 افزایش خواهد یافت.

اوه-هیون کئون (Oh-Hyun Kwon)،معاون رییس هیئت مدیره و مدیرعامل سامسونگ، در توصیف کمپانی Harman می‌گوید: «Harman از منظر تکنولوژی‌ها، محصولات و راه‌حل‌ها به شکل تمام‌عیار مکمل سامسونگ بوده و ترکیب نیروها یک راه طبیعی برای گسترش استراتژی خودرویی به شمار می‌رود که ما مدتی است در پی آن بوده‌ایم. Harman، به عنوان یک تأمین‌کننده سطح اول در صنعت خودرو، با داشتن روابط عمیق با مشتریان، برندهای قدرتمند، تکنولوژی پیشرو و سبد کالایی از محصولات درجه یک، بلافاصله پایه قدرتمندی برای رشد پلتفرم خودروی سامسونگ بنا می‌کند. دینش پالیوال (Dinesh Paliwal) [مدیر عامل Harman] یک مدیر جهانیِ به اثبات رسیده است و طی بحث‌های ادامه‌دارمان، برای او، تیم بلندپایه قدرتمند وی و کارمندان با استعداد Harman، احترام زیادی قائل شده‌ایم.»

samsung to acquire audio automotive specialist harman

یانگ سون (Young Sohn)، رییس و مدیر ارشد استراتژی در شرکت سامسونگ الکترونیکس، معتقد است: «همانطور که طی دهه گذشته، فیچرفون‌ها به دیوایس‌هایی هوشمند و پیشرفته تبدیل شدند، خودروی فردا نیز به لطف فناوری هوشمند و اتصال [به اینترنت] دگرگون خواهد شد. از آنجا که تقاضا برای قطعات و راه‌حل‌های الکترونیکی تخصصی سامسونگ همچنان رو به رشد است، ما فرصت‌های رشد قابل‌توجهی را در بازار فناوری خودرو شاهد هستیم. ما مطمئنیم که در نتیجه این همکاری، Harman با ارائه راه‌حل‌های سرتاسری در اکوسیستم متصل [به اینترنت] می‌تواند به تأمین‌کننده درجه یک برای شرکت‌های سازنده تبدیل شود.»

دینش پالیوال، رییس هیئت مدیره و مدیر عامل Harman، معتقد است که این معامله تمام نقدی برای سهامداران شرکت ارزش چشمگیری داشته و با تبدیل Harman به یک کمپانی بزرگ‌تر و با تنوع محصول بیشتر، فرصت‌های جدیدی را در اختیار کارکنان قرار خواهد داد. وی در این رابطه می‌گوید: «اعلام [خبر واگذاری شرکت به سامسونگ در] امروز، گواهی است بر آنچه که بدان دست یافته‌ایم و ارزشی که برای سهامداران خلق نموده‌ایم. سامسونگ شریکی ایده‌آل برای Harman بوده و این معامله مزایای فراوانی برای مشتریان و مصرف‌کنندگان ما در حوزه خودرو در سراسر دنیا خواهد داشت.» وی می‌افزاید: «از آنجا که تقاضا برای خودروهای قدرتمندِ متصل [به اینترنت] و راه‌حل‌های رانندگی خودکار با سرعتی زیاد در حال افزایش‌اند، [دو مؤلفه] مشارکت‌ها و مقیاس [آنها] برای پیروزی در عرصه خودرو در درازمدت حیاتی هستند.»

ساختار فعالیت و راهبری

پس از انعقاد معامله، Harman به عنوان یک زیرمجموعه مستقل شرکت سامسونگ و تحت هدایت دینش پالیوال و تیم مدیریت فعلی Harman، به فعالیت خود ادامه خواهد داد. طبق گفته سامسونگ، نیروی کار، اداره کل و تأسیسات و برندهای صوتی مصرفی و حرفه‌ای شرکت Harman به همین شکل حفظ خواهد شد. البته تیم کسب‌وکار خودروی الکترونیک سامسونگ — که در دسامبر 2015 به منظور شناسایی فرصت‌ها در بخش خودرو برای سامسونگ تشکیل شد — همکاری نزدیکی با تیم مدیریتی Harman خواهد داشت.

شرایط واگذاری

قیمت خرید کلی، بر مبنای وثیقه‌ای 28 درصدی بر اساس قیمت نهایی سهام Harman در پایان 11 نوامبر 2016 و وثیقه‌ای 37 درصدی بر مبنای شاخص Volume-Weighted Average Price یا VWAP تا پایان 11 نوامبر 2016 (با احتساب ماه‌های 30 روزه) تعیین می‌شود. سامسونگ قصد دارد موجودی نقدی خود را برای انعقاد قرارداد هزینه کند. گفته می‌شود اعضای هیئت مدیره هر دو کمپانی نظر مساعدی نسبت به این معامله دارند. انتظار می‌رود این قرارداد در اواسط سال 2017 نهایی شود.  

خرید Harman توسط سامسونگ – گامی بلند برای ورود به عرصه خودروسازی

دانلود رایگان اینستاگرام