مایکروسافت و تلاش برای بقا در بازار گوشی‌های هوشمند

واحد خبر mobile.ir : گمانه‌زنی‌های بسیاری در خصوص آینده کسب‌وکار در بازار موبایل وجود دارد چرا که کاهش سهم این کمپانی از بازار گوشی‌های هوشمند روند نزولی خود را ادامه داده است. با این حال ساتیا نادلا، مدیر عامل مایکروسافت، اخیرا طی مصاحبه‌ای ضمن اعتراف به از دست دادن بازار موبایل اعلام کرده است که این شرکت برنامه‌ای برای کناره‌گیری از بازار تلفن‌های هوشمند ندارد. او در ادامه به محصول جدید و «تمام‌عیاری» (ultimate mobile) اشاره کرد که بنا است موقعیت مایکروسافت را در این بازار بهبود بخشد. البته مشخص نیست که آیا این کمپانی در حال حاضر مراحل ساخت چنین محصولی را آغاز کرده یا صرفا در این باره مشغول برنامه‌ریزی است.

microsoft logo

نادلا اخیرا در مصاحبه با روزنامه استرالیایی Financial Review به بیان برخی نکات کلیدی درباره سیاست‌های کسب‌وکار و برنامه‌های آینده مایکروسافت . در این مصاحبه نیز کلمات کلیدی «productivity» و «cloud» که نادلا پیشتر نیز در سخنانش به کار می‌گرفته دیده می‌شود. او در این مصاحبه چنین اظهار داشته است که مایکروسافت در نوآوری ساختاری در عرصه موبایل حضور پررنگی دارد و بر productivity، مدیریت و امنیت در موبایل متمرکز است.

مدیر عامل مایکروسافت در ادامه می‌افزاید که مایکروسافت به حضور خود در بازار گوشی‌های هوشمند ادامه خواهد داد. البته این حضور مطابق با قواعد تعیین‌شده توسط شرکت‌های پیشگام در بازار اسمارت‌فون نخواهد بود بلکه با توجه به توانایی‌های منحصر به فرد این کمپانی پیش خواهد رفت. توانایی‌هایی که قادر به تولید ارزش‌های تازه در این زمینه هستند.

او در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به خرید بخشی از شرکت نوکیا اضافه می‌کند که مایکروسافت، حتی پس از خرید بخش سخت‌افزاری نوکیا، اقدامات مشابه با دیگر کمپانی‌های مطرح در زمینه تولید اسمارت‌فون را متوقف کرد و به جای آنها، برنامه‌هایی تازه را آغاز نمود که ممکن است در حال حاضر جزئی به نظر برسند، اما با توجه به تمرکز مایکروسافت بر مشتریان ویژه‌ای که به مجموعه خاصی از قابلیت‌های متمایز تمایل دارند، گامی موجه و منطقی محسوب می‌شود. نادلا در ادامه با اشاره به محصولاتی نظیر Surface Pro و کامپیوترهای یکپارچه Surface Studio اضافه کرد که مایکروسافت درصدد است با ارائه چنین محصولاتی، عناصر جدیدی را در استفاده از محصولات هوشمند به بازار عرضه نماید.

satya nadella interview with the australian financial review

ساتیا نادلا مدیرعامل مایکروسافت

نادلا به بی‌میلی مایکروسافت در حسادت نسبت به رقبا اشاره می‌کند و حضور متداول و عادی را در زمینه کسب‌وکار گوشی‌های هوشمند مورد انتقاد قرار می‌دهد. او بر این باور است که آن چه مایکروسافت می‌تواند به ارمغان آورد، ویژگی‌های منحصر به فرد این شرکت است و می‌افزاید « این نگاهی است که به فاکتور فرم (طراحی) محصولات و فناوری‌ها حتی در زمینه هوش مصنوعی دارم.»

نادلا در ادامه صحبت‌هایش می‌افزاید که سه سال پیش همه به دستگاه‌های 2 در 1 و نیاز بازار به آنها با دیده تردید می‌نگریستند اما امروزه حتی رقبای مایکروسافت نیز متوجه شده‌اند که ابزارهای 2 در 1 «یخچال و توستر» نیستند بلکه دقیقا معنای اصلی ابزار 2 در1 را محقق می‌سازند. کنایه نادلا به سخنان تیم کوک – مدیر عامل اپل–در زمینه ابزارهای 2 در 1 است که در سال 2012 در زمینه ابزارهای هیبریدی گفته بود همگرا کردن دو دستگاه متفاوت نواقص زیادی دارد. او به طعنه گفته بود شاید بتوان یک توستر و یخچال را ادغام کرد، اما برای مصرف‌کنندگان کاربرد تازه‌ای نخواهد داشت.

microsoft surface pro 4

مایکروسافت Surface Pro 4

مایکروسافت پلتفرم موبایل خود را چندین بار از نو راه‌اندازی کرده اما هیچ گاه موفقیت خیره‌کننده‌ای در این عرصه نداشته است. حال به نظر می‌رسد همانند سال‌های گذشته می‌خواهد با عرضه محصولاتی نظیر Surface Pro و نیز توجه به بخش حاشیه‌ای بازار تمایز ایجاد کند. مدیر عامل مایکروسافت با بیان این نکته که این کمپانی قابلیت ریسک‌پذیری بالایی دارد، اشاره کرد که او طی دو سال و نیم مدیریتش بر مایکروسافت تلاش کرده است که فرهنگ ریسک‌پذیری را به کارکنان این شرکت القا کند.

او چنین اظهار داشت که مایکروسافت در نگاه به توسعه محصولات به بلوغ کامل دست یافته است، به نحوی که یک ایده شکست‌خورده را به عنوان فاجعه حرفه‌ای در نظر نمی‌گیرد و در نگاهی بلند مدت به دنبال ایده‌های خلاقانه و جایگزین آن است.

نادلا از ربات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی به‌عنوان اینترفیس بعدی یاد کرد که می‌توانند تعاملات را به کمک اپ‌ها و ابزارها شکل دهند. البته او در ادامه اعتراف کرد که برخی شرکت‌ها در زمینه هوش مصنوعی پیشروتر از مایکروسافت هستند. او تأکید کرد که مایکروسافت در زمینه بازشناسی گفتار (speech recognition) و تصویر (image recognition) بهترین قابلیت‌ها را در اختیار دارد.

با توجه به سخنان نادلا، به نظر می‌رسد مایکروسافت در حال تصمیم‌گیری در این باره است که پیش از ورود مجدد به عرصه موبایل چگونه می‌تواند در این بازار پر ازدحام مزیتی برای خود ایجاد کند. شایعات مختلفی پیرامون راه‌اندازی خط تولید و عرضه گوشی Surface شنیده می‌شود. البته فعلا این احتمال در حد حدس و گمان است، مگر آن که مایکروسافت به طور رسمی این شایعه را تکذیب نماید. تحلیل‌های موسسات تحقیقات بازار اخیرا از افزایش محبوبیت تبلت‌های ویندوزی و خود این کمپانی هم در گزارش مالی اخیر خود از افزایش درآمد حاصل از فروش Surface خبر داده بود.

علاوه بر این، بنا بر اعلام منابع خبری، مایکروسافت روی ساخت شبیه‌ساز X86 برای ابزارهای مبتنی بر ARM 64 کار می‌کند. این امکان که ظاهرا در بروزرسانی Redstone 3 ویندوز 10 عرضه خواهد شد، قدرت زیادی را برای قابلیت Continuum در ویندوز 10 موبایل ایجاد می‌کند. این قابلیت در ویندوز 10 به کاربر امکان می‌دهد با اتصال گوشی به مانیتور، آن را به یک رایانه دسک‌تاپ تبدیل کند.

microsoft display dock continuum

پیاده‌سازی سیستم مایکروسافت Continuum

نادلا در این گفتگو توضیح می‌دهد که از موفقیت مایکروسافت در تلاش‌های پیگیرانه در زمینه رایانش ابری مبتنی بر هوش اطمینان کامل دارد. به گفته او با وجود گزارش‌های جنجالی درباره محصولات اخیر اپل و سامسونگ، این شرکت قصد ندارد برای رقابت با این دو کمپانی بار دیگر به سوی بازار گوشی‌های هوشمند باز گردد.

نادلا که اخیرا در شهر سیدنی در کشور استرالیا در کنفرانسی محلی برای توسعه‌دهندگان حضور یافته بود، از پیشرفت‌های مایکروسافت در زمینه رایانش شناختی و افزایش قدرت Azure (سرویس‌ ابری مایکروسافت مبتنی بر هوش مصنوعی) سخن گفت. در ، درآمد این شرکت نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشانگر تغییر خاصی نبوده است؛ اما درآمد حاصل از سرویس ابری Azure رشد قابل توجهی را نشان داده است. گفتنی است مایکروسافت در رقابت با سرویس‌های وب آمازون (AWS) عملکرد مناسبی داشته است و شرکت بانکداری و خدمات مالی گلدمن ساکس (Goldman Sachs) از رشد قابل توجه سهم این شرکت در بازار خدمات ابری خبر داده بود.

نادلا در ادامه سخنان خود به اسمارت‌فون HP Elite x3 نیز اشاره‌ای داشته است که بنا به گفته برخی منابع خبری در عین برخورداری از ویژگی‌های تلفن هوشمند به نوعی یک پی‌سی کوچک نیز به شمار می‌رود.

نکته جالب توجه در این میان گستردگی زمینه‌های فعالیت مایکروسافت است. در این مصاحبه نادلا علاوه بر اشاره به بازار تلفن همراه، فعالیت مایکروسافت در زمینه سرویس‌های ابری و هوش مصنوعی، درباره همکاری باWebjet برای ایجاد نخستین زنجیره بلوکی (blockchain) جهت رزرو آنلاین هتل نیز صحبت کرده است؛ به‌علاوه او به مواردی همچون امضای قراردادی با تیم کریکت استرالیا در زمینه پلتفرم عملکرد تیم و بازیکنان، همکاری و حمایت از شرکت‌های نوپا (startup) و خرید لینکداین هم اشاره کرده است. شبکه اجتماعی تجاری لینکداین (LinkedIn) اواسط سال جاری میلادی توسط مایکروسافت به مبلغ 26.2 میلیارد دلار خریداری شد و در این مصاحبه نادلا سخنانی در خصوص یکپارچه‌سازی آن با دیگر محصولات مایکروسافت بیان نمود. 

مایکروسافت و تلاش برای بقا در بازار گوشی‌های هوشمند