معرفی LG V20 – طعم نوقا زیر زبان پرچمدار

واحد خبر mobile.ir : شرکت الکترونیکس طبق زمان‌بندی از پیش مشخص شده در ششمین روز از ماه سپتامبر 2016 (16 شهریور 1395) جدیدترین پرچمدار خود در کلاس V را به‌صورت رسمی . LG V20 که آن را باید جایگزین سال گذشته نامید در اکثر زمینه‌ها نکات مثبت و تعیین‌کننده‌ این کلاس را ارتقا بخشیده و محصولی با ظاهری مدرن‌ و امکاناتی خاص و کم‌نظیر را پیش روی کاربران قرار داده است.

V20 با اینکه در ساختار و ترکیب دوربین‌های بخش پشتی تقریبا به طور کامل از پیروی کرده اما نقطه تمرکز آن، ‌به مبحث صدا تعلق دارد و در این زمینه نوآوری‌های متعددی در این مدل به چشم می‌‌خورد.

introducing lg v20

طراحی بدنه :‌ یک ساختار مدرن ترکیبی

LG V20 در نگاه اول تغییرات بسیاری را نسبت به V10 سال گذشته تجربه کرده است؛ V10 با بدنه‌ای با ظاهر مقاوم و فرم خاص بخش پشتی از طرحی متفاوت و ویژه‌ای در بین گوشی‌های هم‌رده خود برخوردار بود که نمونه آن را در گوشی دیگری حداقل در سال گذشته نمی‌توان مشاهده کرد. V20 اما پوشش سیلیکونی بخش پشتی V10 را به قابی فلزی با ظاهری امروزی‌تر و مدرن‌تر تبدیل ساخته که نه‌تنها کاهش 1 میلیمتری ضخامت را در پی داشته بلکه وزن نهایی گوشی را (با وجود به‌‌کار گیری یک باتری قوی‌تر) به میزان قابل توجه‌ای کمتر ساخته است.

introducing lg v20

نکته جالب در مورد این ترکیب،‌ جدا شدن آسان کاور فلزی بخش پشتی با فشردن یک دکمه است که در میان گوشی‌های مدرن امروزی امکانی تقریبا نایاب به حساب می‌آید. ال‌جی حتی از ایده همیشگی خود مبنی بر جداسازی باتری نیز در این مدل کوتاه نیامده و همچنان می‌توان به سادگی پس از کنار زدن کاور فلزی بخش پشتی به باتری دستگاه دسترسی داشت. در در معرفی این گوشی به استاندارد نظامی MIL-STD-810 در مقاومت در برابر ضربات و شوک‌های محیطی نیز اشاره شده است که در این زمینه شرایط یکسانی را نسبت به V10 ارائه می‌کند.

introducing lg v20

با در کنار هم قرار دادن V10 و V20 برخی دیگر از تغییرات ظاهری در طراحی این دو مدل به چشم می‌خورد که از آن جمله می‌توان به تغییر جایگاه دکمه‌های ولوم و انتقال آنها از بخش پشتی به کناره دستگاه درست همانند G5 اشاره کرد. دکمه Power که سنسور اثر انگشت را نیز در خود جای می‌دهد البته هنوز در پشت گوشی و زیر مجموعه دوربین‌ها قرار دارد.

introducing lg v20

ابعاد V20 برابر 7.6×78.1×159.7 میلیمتر است که بدون در نظر گرفته 0.1 میلیمتر افزایش ارتفاع در دو مورد دیگر یعنی عرض و ضخامت به ترتیب 1.2 میلیمتر و 1 میلیمتر با کاهش نسبت به V10 روبرو شده است. این میزان کاهش با وجود ارتقاء ظرفیت باتری به کاهش 18 گرمی وزن گوشی منجر شده و با 174 گرم به میانگین وزن گوشی‌های 5.7 اینچی نزدیک شده است.

V20 در ادامه سیر تحولی اسمارت‌فون‌های LG از سال 2014 به این سو و به فراموشی سپردن استراتژی تلاش برای جلب‌نظر سلیقه‌های خاص که منجر به تغییر طراحی G5 با ساختاری کاملا متفاوت نسبت به G4 شد از طرحی مدرن و قابل قیاس با برترین‌های این کلاس برخوردار است.

صفحه‌نمایش‌ها : یک امضای بزرگ‌تر

صفحه‌نمایش 5.7 اینچی 2560×1440 پیکسلی (QHD) دستگاه حداقل تا قبل از در دست گرفتن نسخه نهایی گوشی هیچ تفاوت خاصی با پنل حاضر در V10 ندارد و فناوری ساخت IPS TFT LCD و نمایش 16 میلیون رنگ در آن بدون تغییر مانده است. صفحه‌نمایش دوم بالای پنل اصلی با وضوح 1040×160 پیکسلی ظاهرا اندکی بزرگ‌تر شده و این بار کاربران امکان به نمایش درآوردن امضا یا اصطلاحا Signature بلندتری را در این پنل با 24 کاراکتر (در مقایسه با 14 کاراکتر در V10) خواهند داشت. گزینه‌های شخصی‌سازی بیشتری برای صفحه‌نمایش دوم نسبت به گذشته در نظر گرفته شده و علاوه بر این طبق ادعای شرکت سازنده، میزان روشنایی این پنل در قیاس با V10 تقریبا به دو برابر افزایش پیدا کرده است.

introducing lg v20

مجموعه دوربین : حذف دوربین دوم سلفی – افزوده شدن دوربین دوم اصلی

مطمئنا جذابیت اصلی و فاکتور مهم طراحی V20 به حضور دو دوربین در بخش پشتی آن تعلق دارد. دوربین‌های حاضر در این قسمت همراه با دو فلش LED و فوکوس لیزری شباهت کامل و یک به یکی به دوربین‌های LG G5‌ داشته و در اینجا نیز از همان ترکیب دوربین 16 مگاپیکسلی با لرزه‌گیر اپتیکال و گشودگی دیافراگم f/1.8 با میدان دید 75 درجه‌ای و دوربین دوم 8 مگاپیکسلی با میدان دید وسیع 135 درجه‌ای استفاده شده است. گشودگی دیافراگم در دوربین واید این مجموع f/2.4 بوده و ظاهرا مثل گذشته از فوکوس خودکار نیز در این دوربین دوم خبری نیست. گزینه‌های نرم‌افزاری و قابلیت‌هایی همچون جابجایی سریع بین دو دوربین و برداشت عکس ترکیبی با استفاده از هر دو ماژول، در V20 نیز مثل G5 در نظر گرفته شده و از این لحاظ امتیاز مناسبی را کسب می‌کند.

introducing lg v20

حداکثر وضوح فیلم‌برداری این مجموعه 2160p با 30 فریم در ثانیه است و با وجود آنکه با کاهش وضوح تا 720p امکان برداشت ویدئوی 120 فریم در ثانیه نیز برای این مجموعه وجود دارد اما ظاهرا همچنان از وضوح 1080p با 60 فریم در ثانیه در V20 نیز پشتیبانی نمی‌شود. از طرف دیگر به عنوان یکی از گزینه‌های مهم و کلیدی LG V20، مجموعه دوربین این گوشی قادر به برداشت صدای اصطلاحا Lossless به فرم 24 بیت با نرخ 48‌ کیلوهرتز بوده و میکروفون‌های این مدل در برداشت صدای بسیار بلند همچون صدای کنسرت‌های موسیقی که معمولا در گوشی‌های موبایل صدایی ناهنجار و گوش‌خراش برجای می‌‌گذارند، با مشکلی روبرو نیستند.

introducing lg v20

LG V20 به گفته شرکت سازنده نخستین اسمارت‌فون مجهز به قابلیت لرزه‌گیر اختصاصی شرکت کوالکام موسوم به Steady Record 2.0 است که لرزه‌های تصویر را با کمک سنسور ژیروسکوپ و لرزه‌گیر دیجیتال با کاهش میزان تاخیر و تحلیل فریم به فریم ویدئو خنثی می‌کند. از دیگر فناوری‌های حاضر در این دوربین باید به سیستم تحلیل سوژه (DIS) برای دنبال کردن شیء متحرک و حفظ ثبات تصویر با جابجایی سوژه اشاره کرد.

introducing lg v20

در V10 برای برداشت سلفی از دو دوربین 5 مگاپیکسلی یکی با میدان دید معمولی و دیگری با میدان دید وسیع (برای سلفی‌های دسته‌جمعی) استفاده شده بود؛‌ در V20 اما برخلاف V10 تنها از یک دوربین 5 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/1.9 استفاده شده که می‌تواند به صورت عادی یا واید به تصویربرداری بپردازد.

مبحث صدا – تمرکز بر کیفیت

همانطور که اشاره شد، بحث صدا یکی از نقاط تمرکز اصلی این مدل به حساب می‌آید. در همین راستا با تکیه بر تجارب قبلی این سازنده در این زمینه، گزینه‌های تازه‌ای در LG V20‌ دیده می‌شود که یافتن نمونه دومی برای برخی از آنها در تولیدات سایر رقبا بسیار مشکل به نظر می‌رسد. از جمله این موارد باید به نخستین سیستم مبدل چهارگانه دیجیتال به آنالوگ (quad-DAC system) 32 بیتی با کمک تکنولوژی ESS در گوشی‌های موبایل اشاره کرد که با به حداقل رساندن تداخلات هارمونیک صوتی (harmonic distortions) همزمان با بهینه‌سازی نسبت سیگنال به نویز به ایجاد صدایی واضح‌تر و شفاف‌تر منجر خواهد شد. این تغییر با اینکه برای کاربران معمول نیز قابل حس کردن خواهد بود بیشتر کاربران حرفه‌ای‌تر موسیقی با هدست‌های با کیفیت‌تر را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. V20 همچنین از پخش فرمت‌های صوتی اصطلاحا Lossless شامل AIFF ،DSD ،FLAC و ALAC پشتیبانی می‌کند.

introducing lg v20

علاوه بر برداشت صدای 24 بیتی و 48 کیلوهرتزی در هنگام فیلم‌برداری که در بالا به آن اشاره شد، در ساختار V20 یک ضبط‌کننده صدای با کیفیت نیز در نظر گرفته شده که می‌تواند صدای 24 بیتی با نرخ 192KHz را با فرمت بسیار با کیفیت FLAC ذخیره کند. این کیفیت را می‌توان معادل و حتی بالاتر از بسیاری IC Recorderهای حرفه‌ای خبرنگاری تلقی کرد.

به عنوان یک نکته بسیار مهم دیگر در ساختار صوتی V20 باید به همکاری ال‌جی و شرکت صوتی حرفه‌ای Bang & Olufsen که لوگوی آن در پشت گوشی دیده می‌شود اشاره کرد. B&O نه‌تنها در تنظیم و اصطلاحا tune کردن نرم‌افزاری صدای خروجی به یاری LG شتافته بلکه همراه گوشی (ظاهرا در برخی بازارها) یک هدست با کیفیت B&O نیز ارائه می‌شود.

LG V20 با وجود تاکید فراوان بر مبحث صدا، ظاهرا همچنان از یک اسپیکر تکی در بخش پایینی گوشی بهره می‌برد.

مشخصات پردازشی : اسنپ‌دراگون 820

همانطور که از یک پرچمدار واقعی سال 2016 انتظار می‌رود، در V20 نیز از پیشرفته‌ترین راه‌حل پردازشی موجود یعنی پروسسور Qualcomm Snapdragon 820 همراه با 4 هسته قدرتمند Kryo و 4 گیگابایت رم استفاده شده است. حافظه داخلی قابل گوشی 64 گیگابایت و ظاهرا از نوع پر سرعت UFS است و طبق روال ال‌جی امکان ارتقا آزادانه به بالاترین حافظه microSD حاضر در بازار با پشتیبانی از استاندارد SDXC برای این مدل وجود دارد.

نرم‌افزار :‌ اولین دیوایس با اندروید 7

همانطور که پیش از این نیز اشاره شده بود، LG V20 نخستین اسمارت‌فونی خواهد بود که به صورت پیش‌فرض با نسخه هفتم اندروید موسوم به Nougat به بازار عرضه می‌شود. البته طبق معمول رابط کاربری سیستم‌عامل براساس جدیدترین ورژن لانچر این برند (LG UX 5.0+) شکل گرفته و ترکیب جدید اندروید 7.0 حداقل از لحاظ ظاهری در این ساختار منویی چندان به چشم نمی‌آید. از جمله تغییرات ایجاد شده در اندروید 7.0 نسبت به نسخه‌ قبلی این سیستم‌عامل می‌توان به بهبود در حالت Doze، تغییرات در Notification shade و پشتیبانی از multi-window اشاره کرد.

introducing lg v20

باتری : ارتقا 6 درصدی

ظرفیت باتری حاضر در V20 با افزایش ملایم 200 میلی آمپر ساعتی به 3200mAh رسیده که می‌توان آن را بالاترین ظرفیت باتری گوشی‌های پرچمدار ال‌جی در چند سال اخیر تلقی کرد. این باتری با تکیه بر فناوری Quick Charge 3.0 از طریق پورت USB Type-C با سرعت بالایی نیز قابلیت شارژ مجدد را داراست. برگ برنده این باتری مطمئنا در امکان دسترسی آسان به آن نهفته است اما از سوی دیگر ظاهرا این بار نیز از قابلیت شارژ بی‌سیم در این مدل خبری نیست.

قیمت – حضور در بازار

introducing lg v20

LG V20 در حالی‌ روز گذشته با سه رنگ خاکستری، نقره‌ای و صورتی به صورت رسمی معرفی شد که شرکت سازنده اشاره مستقیمی به قیمت این مدل در بازار نکرده است. البته با تکیه بر تجارب قبلی از قیمت‌گذاری شرکت ال‌جی، این بار نیز با احتمال نسبتا بالایی می‌توان از کمتر بودن قیمت دستگاه نسبت به رقیب اصلی آن یعنی اطمینان داشت. V20 به گفته شرکت سازنده در پایان ماه جاری میلادی به بازار عرضه می‌شود. 

معرفی LG V20 – طعم نوقا زیر زبان پرچمدار