یک هوش مصنوعی خواننده در صدر بیلبورد!

یک هنرمند موسیقی کانتری که به‌طور کامل توسط هوش مصنوعی ساخته شده و با نام Breaking Rust شناخته می‌شود، توانسته است رتبه نخست جدول Country Digital Song Sales بیلبورد را از آن خود کند. این موفقیت باعث شکل‌گیری موج تازه‌ای از بحث‌ها درباره آینده موسیقی شده است، زیرا طرفداران به‌صورت گسترده به شنیدن ترانه‌های خواننده‌ای روی آورده‌اند که در واقع وجود خارجی ندارد.

هر زمان که بحث جایگزینی استعداد انسانی با هوش مصنوعی مطرح می‌شود، معمولاً توجه‌ها به مشاغل اداری و سفیدپوش جلب می‌شود، چراکه خلاقیت انسانی حوزه‌ای امن‌تر تصور می‌شود. اما این تصور اکنون متزلزل شده است؛ زیرا هنرمندان خلاق به‌صورت مستقیم با ماشین‌ها وارد رقابت شده‌اند. در هیچ زمینه‌ای نیز این تغییر بزرگ، مثل دنیای موسیقی نمایان نیست؛ جایی که یک «کابوی» ساخته‌شده توسط هوش خرید بک لینک مصنوعی توانسته از خوانندگان واقعی پیشی گرفته و در یکی از معتبرترین فهرست‌های صنعت موسیقی، یعنی جدول بیلبورد، صدرنشین شود.

Breaking Rust هنرمند مجازی سبک کانتری، با تک‌آهنگ Walk My Walk موفق شده است رتبه نخست جدول Country Digital Song Sales بیلبورد را به‌دست آورد. در پشت آن صدای زمخت و خشن، هیچ خواننده‌ای وجود ندارد، نه ترانه‌سرایی در استودیو نشسته است و نه اجراکننده‌ای در صحنه‌ای پوشیده از غبار حضور دارد. با این حال، این قطعه در همین هفته از هنرمندان واقعی پیشی گرفته و Breaking Rust را به نخستین هنرمند تماماً هوش مصنوعی تبدیل کرده که در یکی از جداول سبک کانتری بیلبورد به جایگاه نخست می‌رسد.

ظهور Breaking Rust دوباره بحث قدیمی درباره نقش هوش مصنوعی در آینده موسیقی و تعریف «هنرمند» را زنده کرده است؛ این‌که وقتی نرم‌افزار می‌تواند آواز بخواند، بنویسد و حتی خودش را تبلیغ کند، چه کسی را باید هنرمند واقعی دانست.

این پروژه هوش مصنوعی برای نخستین‌بار در اواسط اکتبر به‌صورت آنلاین منتشر شد و شامل نماهنگ‌هایی با جلوه‌های تصویری از یک کابوی تنها بود. در مدت کوتاهی، این خواننده مجازی محبوبیت چشمگیری پیدا کرد؛ شمار دنبال‌کنندگانش در اینستاگرام از ۳۵,۰۰۰ نفر فراتر رفت و تعداد شنوندگان ماهانه‌اش در اسپاتیفای از ۲ میلیون نفر عبور کرد. علاوه بر این، قطعه دیگر او با نام Livin’ on Borrowed Time بیش از ۴ میلیون بار پخش شده است. گفت‌وگوها در شبکه‌های اجتماعی نیز کنجکاوی عمومی را دوچندان کرده‌اند؛ کاربران به افزایش چشمگیر آثار ساخته‌شده توسط هوش مصنوعی اشاره می‌کنند که هفته‌به‌هفته در فهرست‌های پربازدید ظاهر می‌شوند.

پیروزی در جدول بیلبورد همچنین نشان می‌دهد که فروش دیجیتال اکنون نقشی محدود اما معنادار در ارزیابی بازار موسیقی دارد. بر اساس برآورد ردیاب‌های صنعتی، حدود ۳,۰۰۰ دانلود پولی برای رسیدن به رتبه نخست کافی بوده؛ رقمی که در مقایسه با دوران پیش از استریم بسیار پایین‌تر است. با این حال، همین موضوع نقطه عطفی به‌شمار می‌رود، زیرا نشان می‌دهد هوش مصنوعی می‌تواند شنوندگان واقعی جذب کند و هیجان مجازی را به موفقیتی قابل‌اندازه‌گیری در جدول‌ها تبدیل نماید.

جالب آن‌که اعتبار پروژه Breaking Rust به نام شخصی به نام آوبیر ریوآلدو تیلور (Aubierre Rivaldo Taylor) ثبت شده؛ نامی که با پروژه هوش مصنوعی دیگری به نام Defbeatsai در ارتباط است. فراتر از این اطلاعات، جزئیات قابل‌تأیید عمومی چندانی در دست نیست و همین موضوع موجب شده برخی‌ها گمانه‌زنی کنند که شاید تیلور نیز شخصیتی ساخته‌شده توسط هوش مصنوعی باشد. بیلبورد اعلام کرده که این پروژه همچنین در جدول Emerging Artists نیز با رتبه نهم ظاهر شده و پرسش‌های تازه‌ای درباره چگونگی جایگیری خالقان هوش مصنوعی در نظام‌های رتبه‌بندی هنرمندان انسانی برانگیخته است.

رشد صداهای تولیدشده با هوش مصنوعی تنها به جداول موسیقی محدود نمی‌شود. در هالیوود، چهره‌های شناخته‌شده‌ای به همکاری با شرکت‌های سازنده صداهای مصنوعی روی آورده‌اند. برندگان اسکار، «متیو مک‌کانهی» و «مایکل کین»، اخیراً قراردادهایی با شرکت ElevenLabs امضا کرده‌اند که به آن اجازه می‌دهد نسخه‌های هوش مصنوعی از صدای آن‌ها را برای استفاده تجاری تولید کند. این خبر نخستین‌بار توسط روزنامه The Guardian گزارش شد.

مک‌کانهی قصد دارد از این فناوری برای ترجمه خبرنامه خود با عنوان Lyrics of Livin’ به زبان اسپانیایی استفاده کند، در حالی که صدای کین‌در بازار جدید این شرکت عرضه خواهد شد تا برندها بتوانند مشابه صدای او را خریداری و در پروژه‌های تبلیغاتی خود به‌کار ببرند. هر دو بازیگر این قراردادها را تلاشی برای «شکل‌دهی اخلاقی به به‌کارگیری هوش مصنوعی» دانسته‌اند، نه مبارزه با آن.

در همین حال، همه از این پیشرفت خوشحال نیستند. منتقدان بر این باورند که آثار هنری تولیدشده توسط هوش مصنوعی بیش‌ازحد «کلیشه‌ای» هستند و خطر تضعیف خلاقیت انسانی را در پی دارند. شرکت‌های بزرگ ضبط موسیقی نیز از هم‌اکنون علیه برخی شرکت‌های فعال در حوزه موسیقی هوش مصنوعی اقامه دعوا کرده‌اند، زیرا آن‌ها بدون اجازه از ترانه‌های دارای حق نشر برای آموزش مدل‌های خود استفاده کرده‌اند. هنرمندانی چون «التون جان» و «دوا لیپا» خواستار وضع مقررات جدید شده‌اند، چراکه پلتفرم‌های پخش موسیقی با موجی از آثار تولیدشده توسط ماشین روبه‌رو شده‌اند.

خود بیلبورد نیز اذعان کرده است که تشخیص آثار ساخته‌شده یا تقویت‌شده توسط هوش مصنوعی روزبه‌روز دشوارتر می‌شود.