تکنولوژی Clear Sight – حرف تازه کوالکام در دنیای عکاسی

واحد خبر mobile.ir : چند سالی است که سازندگان اسمارت‌فون، ساخت گوشی‌هایی با 2 لنز دوربین در پشت دستگاه را در دستور کار خود قرار داده‌اند. به عنوان نمونه در ابتدا را داشتیم که با 2 دوربین اصلی 5 مگاپیکسلی عکس و فیلم را به شیوه 3 بعدی ضبط می‌کرد. پس از آن می‌توانیم به اشاره کنیم که با 2 لنز دوربین در پشت، تعجب خیلی‌ها را برانگیخته بود. اخیرا نیز شاهد عرضه پرچمدارهایی چون (با 2 دوربین 16 مگاپیکسلی) و (با 2 دوربین 12 مگاپیکسلی) بوده‌ایم که طبق ادعای شرکت‌های سازنده، حرف‌های زیادی در عرصه عکاسی برای گفتن دارند. در این میان کمپانی کوالکام نیز بیکار ننشسته و جدیدترین تکنولوژی خود در دنیای عکاسی را رو کرده است.

qualcomm clear sight dual camera technology overview

شرکت کوالکام در روز چهارشنبه 14 سپتامبر 2016 (24 شهریور 1395) در وب‌سایت شرکت، از تکنولوژی جدید خود در دوربین اسمارت‌فون‌ها . این تکنولوژی — که Clear Sight نام گرفته — با استفاده از پردازنده‌های سیگنال تصویری یا در اصطلاح ISPهای Qualcomm Spectra محقق شده و محصول کار آزمایشگاه‌های مهندسی کمپانی کوالکام است. به گفته کوالکام این فناوری از ساختار چشم انسان الهام گرفته و طوری طراحی شده که بتواند در نور کم عکس‌هایی با دامنه دینامیکی و شارپ‌نس بهتر و نویز کمتر بگیرد.

qualcomm clear sight dual camera technology overview

مقایسه این تکنولوژی با چشم انسان، قیاس خوبی است چرا که سلول‌های گیرنده نور در شبکیه از دو نوع یاخته‌های مخروطی و یاخته‌های استوانه‌ای تشکیل می‌شوند. یاخته‌های مخروطی در دریافت رنگ‌ها بسیار قوی هستند ولی برای این کار به نور زیادی نیاز دارند. در مقابل، یاخته‌های استوانه‌ای می‌توانند در محیط‌های کم‌نور، به‌خوبی نور را جذب کنند، اما در دریافت رنگ ضعیفند. حال کوالکام مدعی شده که فناوری Clear Sight با الگو گرفتن از یاخته‌های مخروطی و استوانه‌ای، می‌تواند تصویری با کنتراست و روشنایی مناسب تولید کند.

retina rod cells cone cells

فناوری Clear Sight برای دیوایس‌هایی که 2 دوربین دارند طراحی شده که هریک از این 2 دوربین بایستی لنز و سنسور مخصوص به خود را داشته باشند. لنزهای این دوربین‌ها — همانند 2 چشم انسان — باید فاصله کانونی یکسانی داشته باشند، به این معنی که هر دو مسافت یکسانی را ببینند. اما هر دوربین از سنسوری متفاوت بهره می‌برد: یک دوربین دارای سنسور تصویر رنگی بوده که از یاخته‌های مخروطی الهام گرفته و دوربین دیگر از سنسور تصویر سیاه‌وسفید بهره می‌برد تا با شبیه‌سازی کار یاخته‌های استوانه‌ای بتواند نور بیشتری را جذب کند.

از لحاظ فنی، سنسورهای رنگی و سیاه‌وسفید عملا یکی هستند، به جز اینکه یک تفاوت کوچک با هم دارند: فیلتر رنگ در لایه بالایی سنسور سیاه‌وسفید برداشته شده است. بدون این فیلتر، سنسور نمی‌تواند رنگ را دریافت کند ولی در عوض توانایی آن در جذب نور به گفته کوالکام تا 3 برابر افزایش می‌یابد. این قابلیت، به‌ویژه در محیط‌های کم‌نور، کارآمد خواهد بود.

بدون وجود فیلتر رنگ، این تصاویر سیاه‌وسفید، کنتراست به مراتب بهتری خواهند داشت و در محیط‌های کم نور شارپ‌نس، بهبود یافته و نویز نیز کمتر خواهد بود. حال اگر اطلاعات مربوط به رنگ — که از سنسور دیگر به دست آمده — را با عکس قبلی ادغام کنیم، به قول کوالکام تصویری فوق‌العاده خواهیم داشت.

qualcomm snapdragon 821

در حال حاضر تکنولوژی Clear Sight در چیپ‌ست‌های پیشرفته اسنپدراگون 820 و پشتیبانی می‌شود. همانطور که گفته شد عاملی که تکنولوژی Clear Sight را محقق می‌سازد وجود پردازنده‌ سیگنال تصویری یا ISP خاصی به نام Qualcomm Spectra در قلب این چیپ‌ست‌هاست. این پردازنده به گونه‌ای طراحی شده تا بتواند داده‌هایی که همزمان از هر دو دوربین دریافت می‌کند را ادغام و به‌سرعت پردازش نماید. حاصل این کار تصاویری خواهد بود که طبق ادعای کوالکام حتی در محیط‌های کم‌نور نیز از کیفیت بالایی برخوردارند. بنابر آنچه در وب‌سایت کوالکام آمده، پردازنده Qualcomm Spectra، الگوریتم‌هایی را به کار می‌بندد تا بتواند تصاویر گرفته‌‌شده توسط 2 دوربین را به شکلی هوشمند با یکدیگر ترکیب کند. به یک صورت می‌توان Clear Sight را به فناوری HDR (دامنه دینامیکی بالا) تشبیه کرد؛ جایی که چندین عکس — که با نوردهی‌های متفاوت گرفته شده‌اند — با هم ادغام شده و در نهایت تصویر جذاب‌تری به دست می‌دهند.

تکنولوژی Clear Sight از یک ماژول سخت‌افزاری کاملا یکپارچه (دارای 2 دوربین) به اضافه الگوریتم‌های محاسباتی نور کم تشکیل شده است که ISPهای Qualcomm Spectra را قادر می‌سازد تا بتوانند همزمان عکس گرفته و عکس‌ها را بلافاصله با کیفیت بالا (حتی در نور کم) با هم ترکیب کنند.

فناوری Clear Sight در اسمارت‌فون LG V20 پشتیبانی نمی‌شود چرا که میدان دید لنزهای 2 دوربین در این گوشی متفاوتند. می‌توان گفت با بهره‌مندی از دو لنز ساخت شرکت لایکای آلمان، در حال حاضر بیش از هر گوشی دیگری در بازار به تکنولوژی Clear Sight نزدیک شده، اما این دیوایس از فناوری انحصاری خود استفاده می‌کند. کوالکام درباره دیوایس یا دیوایس‌هایی که در حال حاضر یا در آینده از تکنولوژی Clear Sight پشتیبانی می‌کنند، حرفی نزده اما به احتمال زیاد در اوایل سال 2017 شاهد اسمارت‌فون‌هایی خواهیم بود که با این فناوری وارد بازار شوند. 

تکنولوژی Clear Sight – حرف تازه کوالکام در دنیای عکاسی