معرفی Pixel و Pixel XL – پرچمدارهای نوظهور گوگل

واحد خبر mobile.ir : از سال 2010 تا به امروز، گوگل همه ساله با مشارکت دیگر کمپانی‌ها، یک یا دو اسمارت‌فون را با برند نکسوس به بازار عرضه کرده است. هدف اصلی گوگل از این کار به نمایش گذاشتن نسخه خالص اندروید — بدون هیچ‌گونه پوسته دیگر — بوده است. به عبارت دیگر عرضه مدل‌های مختلف نکسوس فرصتی برای گوگل بوده که به همه بگوید “اندروید این است”. اما امسال شاهد تغییرات بزرگی در روند هر ساله گوگل هستیم. بزرگ‌ترین تغییر، تبدیل برنامه Nexus به Pixel است. پس از ماه‌ها شایعه سرانجام گوگل از اسمارت‌فون‌های جدید خود با نام‌های Pixel و Pixel XL . این دو گوشی، اولین اسمارت‌فون‌های پرچمدار گوگل هستند که از برند نکسوس استفاده نمی‌کنند.

introducing google pixel and pixel xl

این صرفا یک تغییر نام نیست، بلکه این دو اسمارت‌فون، بزرگ‌ترین ایده‌های گوگل درباره نحوه تعامل با دیوایس‌ها را نشان می‌دهند. Pixel و Pixel XL هنوز هم بسیاری از خصوصیات نکسوس‌های کلاسیک را حفظ کرده‌اند. به عنوان مثال این دو گوشی مانند نکسوس‌های قبلی، بدون هیچ‌گونه اعمال تغییر در سیستم‌عامل (مثلا رابط کاربری یا پوسته سفارشی) تولید شده و درنتیجه خالص‌ترین نسخه اندروید را دارا خواهند بود. همچنین هر دو گوشی جزو اولین اسمارت‌فون‌هایی خواهند بود که آپدیت‌های گوگل را دریافت می‌کنند.

introducing google pixel and pixel xl

گوگل هنوز به طور رسمی شرکت سازنده این دو گوشی را اعلام نکرده، اما آنگونه که مشخص شده گوگل این بار نیز — همانند نکسوس وان — با وارد همکاری شده است. برخی منابع خبری چندی پیش اعلام کرده بودند که گوگل در پی آن بوده تا علاوه بر تأمین نرم‌افزار، در طراحی سخت‌افزاری این گوشی‌ها نیز نقش پررنگ‌تری داشته و شرکت سازنده را به جای شریک به یک پیمانکار تبدیل کند، که این امر با مواردی همچون حذف لوگوی شرکت سازنده به وضوح رخ داده است.

introducing google pixel and pixel xl

اسمارت‌فون‌های Pixel و Pixel XL از بسیاری جهات شبیه هم هستند. یکی از تفاوت‌های بارز آنها در اندازه گوشی‌هاست. Pixel گوشی کوچک‌تر بوده و در ابعاد 8.5-7.3×69.5×143.8 میلی‌متر طراحی شده و 143 گرم وزن دارد. Pixel XL — همانطور که از اسمش بر می‌آید — برادر بزرگ‌تر بوده و ابعادی معادل 8.5-7.3×75.7×154.7 میلی‌متر و وزنی برابر با 168 گرم دارد.

introducing google pixel and pixel xl

طراحی ظاهر هر دو گوشی یکسان بوده و قاب پشتی آنها ترکیبی از فلز و شیشه است، به این شکل که یک سوم بالایی آن از یک پنل شیشه‌ای تشکیل شده و دو سوم بقیه از جنس آلومینیوم است. گفتنی است، سنسور اثر انگشت (که در این گوشی‌ها Pixel Imprint نامیده شده) و لنز و فلش دوربین همگی در پنل شیشه‌ای قرار دارند.

introducing google pixel and pixel xl

Pixel صفحه نمایشی به اندازه 5 اینچ داشته و از رزولوشن فول اچ‌دی (1080×1920 پیکسل) برخوردار است که تراکم پیکسلی 441 ppi را به دست می‌دهد. اما Pixel XL یک سر و گردن بالاتر از Pixel بوده و از نمایشگری 5.5 اینچی با رزولوشن Quad HD (یا1440×2560 پیکسل) بهره می‌برد که تراکم پیکسلی آن را به 534 پیکسل در اینچ می‌رساند. صفحه نمایش هر دو گوشی با تکنولوژی AMOLED ساخته شده و به پوشش محافظ Corning Gorilla Glass 4 با لبه‌های گرد (موسوم به طراحی 2.5D) مجهز شده است.

دوربین اصلی هر دو گوشی از لحاظ وضوح تفاوتی با دوربین — عرضه‌شده در سال گذشته — نداشته و رزولوشنی برابر با 12.3 مگاپیکسل دارد. اندازه پیکسل‌های دوربین اصلی در هر دو گوشی 1.55 میکرون عنوان شده و گشودگی دیافراگم لنز آنها برابر با f/2.0 است، لذا احتمالا عملکرد این دوربین در محیط‌های کم‌نور به پای دوربین‌های (با گشودگی دیافراگم f/1.8) و (با گشودگی دیافراگم f/1.7) نمی‌رسد. برخلاف بسیاری از پرچمدارها، دوربین این دو گوشی فاقد لرزه‌گیر اپتیکال (OIS) است، اما از قابلیت ژیروسکوپی جدیدی بهره می‌برد که به موجب آن عمل لرزه‌گیری در هنگام برداشت ویدیو انجام می‌شود. قابلیتی به نام HDR+ به صورت پیش‌فرض در هر دو گوشی پیش‌بینی شده که با ترکیب چندین عکس با هم، نویز را به حداقل رسانده و دامنه دینامیکی را گسترش می‌دهد و به همین دلیل در شرایط چالش‌برانگیز نیز به گفته شرکت سازنده تصاویری واضح با رنگ‌هایی زنده به دست می‌دهد.

introducing google pixel and pixel xl

همچنین شاهد فیچری به نام Smartburst هستیم که گفته می‌شود برای عکس گرفتن از سوژه‌های در حال حرکت مناسب است. به علاوه، گوگل مدعی است که عملکرد این دوربین بسیار سریع بوده و کوتاه‌ترین زمان مورد نیاز برای برداشت تصویر را در بین سایر اسمارت‌فون‌ها در اختیار دارد. از دیگر امکانات دوربین این دو اسمارت‌فون می‌توان به دو فلش LED با توناژ رنگی متفاوت، فوکوس لمسی، فناوری تشخیص چهره، تصویربرداری با دامنه دینامیکی بالا (HDR) و فوکوس خودکار (در دو نوع تشخیص فاز و لیزری) اشاره کرد. ناگفته نماند، دوربین ثانویه هر دو گوشی نیز — باز هم مانند Nexus 6P — وضوحی معادل 8 مگاپیکسل دارد.

یکی از نکات قابل توجه درباره اسمارت‌فون‌های Pixel و Pixel XL این است که بنابر آنچه در وب‌سایت DxOMark (از سایت‌های تخصصی بررسی و امتیازدهی به دوربین‌ها) آمده، دوربین پرچمدارهای جدید گوگل با کسب امتیاز 89 — که تاکنون بالاترین امتیاز ثبت‌شده برای دوربین دستگاه‌های موبایل در این سایت به شمار می‌رود — عنوان بهترین دوربین اسمارت‌فون را به خود اختصاص داده‌ است.

introducing google pixel and pixel xl

گوشی‌های جدید گوگل از لحاظ سخت‌افزاری پیشرفت شایانی نسبت به مدل‌های سال قبل این کمپانی داشته‌اند. Pixel و Pixel XL از چیپ‌ست اسنپدراگون 821 بهره برده و این بدان معناست که پخش ویدئوی 4K و اجرای چندین اپلیکیشن در آن واحد در این دو گوشی به مراتب بهتر از Nexus 6P (با پروسسور اسنپدراگون 810) خواهد بود. چیپ‌ست 4 هسته‌ای اسنپدراگون 821، مشتمل بر 2 هسته پردازشی 2.15 گیگاهرتزی و 2 هسته پردازشی 1.6 گیگاهرتزی Kryo بوده و از واحد پردازش گرافیکی Adreno 530 بهره می‌برد. هر دو اسمارت‌فون از 4 گیگابایت حافظه RAM برخوردار بوده و گوگل برای حافظه داخلی آنها دو گزینه 32 یا 128 گیگابایتی را به کاربران ارائه می‌دهد. گفتنی است Pixel و Pixel XL مانند سری گوشی‌های نکسوس (به جز نکسوس وان) فاقد اسلات کارت حافظه هستند.

هر دو اسمارت‌فون به نسخه 7.1 اندروید نوقا مجهزند. گوگل این دو گوشی را با لانچری اختصاصی به نام Pixel Launcher عرضه کرده که در آن آیکون تمامی اپلیکیشن‌ها — مثل آیکون کروم — دایره شکل است. اپلیکیشن چت تصویری Google Duo نیز به صورت پیش‌فرض در هر دو اسمارت‌فون به چشم می‌خورد. گفتنی است Pixel و Pixel XL نخستین اسمارت‌فون‌هایی هستند که از ابتدا به دستیار صوتی Google Assistant مجهزند.

introducing google pixel and pixel xl

Google Assistant با گفتن “OK Google” و یا فشار دادن و نگه داشتن دکمه home فعال می‌گردد. Google Assistant تا حدی به Siri شباهت دارد ولی تفاوت جدی این دو در آن است که مغز متفکر Google Assistant موتور جست‌وجوی گوگل است و لذا می‌تواند سؤالات جزئی‌تری را پاسخ داده و کارهای پیچیده‌تری را انجام دهد. به عنوان مثال کاربر با گفتن یا نوشتن جمله‌ای مثل “show me my photos from last October” (عکس‌های اکتبر سال گذشته من را نشان بده) می‌تواند به عکس‌های ذخیره‌ شده در گوشی که در اکتبر سال قبل گرفته شده‌اند دسترسی پیدا کند. گوگل Assistant ظاهرا تنها در اختیار گوشی‌های پیکسل قرار گرفته و دیگر دیوایس‌هایی که در آینده به اندروید 7.1 مجهز می‌شوند به این قابلیت دسترسی ندارند.

با توجه به پشتیبانی اسنپدراگون 821 از واقعیت مجازی، هر دو گوشی اولین دیوایس‌هایی هستند که از بستر لازم برای اجرای DayDream (پلتفرم واقعیت مجازی گوگل) برخوردارند. بد نیست بدانیم گوگل به‌تازگی از هدست واقعیت مجازی جدید خود به نام DayDream View نیز با قیمت 79 دلار رونمایی کرده است.

introducing google pixel and pixel xl

یکی از گزینه‌های جلب مشتری گوگل برای این دو اسمارت‌فون جدید، ارائه فضای ذخیره‌سازی ابری نامحدود برای عکس‌ها و فیلم‌هایی‌ است که با این گوشی‌ها گرفته می‌شوند. این گزینه تا حدی شبیه قابلیت بک‌آپ در اپلیکیشن Google Photos است، با این تفاوت که دیگر خبری از محدودیت حجم و فشرده‌سازی نبوده و حتی می‌توان ویدئوهای 4K گرفته ‌شده با این گوشی‌ها را نیز در فضای ابری ذخیره کرد.

ظرفیت باتری در Pixel معادل 2770 میلی‌آمپر ساعت عنوان شده و Pixel XL، با توجه به صفحه بزرگ‌تر و رزولوشن بیشتر نمایشگر، از یک باتری 3450 میلی‌آمپر ساعتی برخوردار است. هر دو باتری به تکنولوژی شارژ سریع مجهزند که به گفته گوگل تنها با 15 دقیقه شارژ، می‌تواند به مدت 7 ساعت انرژی لازم برای عملکردهای اسمارت‌فون‌ها را فراهم نماید. گفتنی است هر دو باتری از نوع داخلی و غیرقابل جداسازی هستند.

به گفته برخی کارشناسان هدف گوگل از ارائه این دو پرچمدار، رقابت با آیفون‌های و بوده، اما بر خلاف آیفون‌های جدید اپل و بسیاری از دیگر پرچمدارهای اندرویدی، گوشی‌های جدید گوگل ضد آب و ضد گرد و غبار نیستند. اما نکته امیدوارکننده اینجاست که برخلاف آیفون 7 و 7 پلاس که فاقد درگاه USB Type-C هستند، پرچمدارهای جدید گوگل برای شارژ و انتقال داده به این درگاه مجهزند. تصمیم گوگل برای استفاده از USB Type-C قطعا نقش به‌سزایی در گسترش و مقبولیت این استاندارد خواهد داشت.

introducing google pixel and pixel xl

اسمارت‌فون‌های Pixel و Pixel XL در رنگ‌های مشکی، نقره‌ای و آبی تولید شده و از 20 اکتبر (29 مهر) در دسترس مشتریان قرار خواهد گرفت. ثبت پیش‌سفارش‌ برای این دو محصول در کشورهایی چون بریتانیا، آمریکا، استرالیا، کانادا و آلمان از 4 اکتبر در Google Store شروع شده است.

introducing google pixel and pixel xl

قیمت گوشی Pixel در مدل 32 گیگابایتی 649 دلار و در مدل 128 گیگابایتی 749 دلار اعلام شده است. همچنین گوگل گوشی Pixel XL را در مدل‌های 32 و 128 گیگابایتی به ترتیب 769 و 869 دلار قیمت‌گذاری کرده است. شایان ذکر است رنگ آبی این گوشی در انحصار اپراتور آمریکایی Verizon بوده و به حافظه داخلی 32 گیگابایتی محدود می‌شود.  

معرفی Pixel و Pixel XL – پرچمدارهای نوظهور گوگل