معرفی مودم نسل پنجم Snapdragon X50 کوالکام با پشتیبانی از سرعت 5Gbps

واحد خبر mobile.ir : ارتباطات پرسرعت موبایلی که در اوائل قرن بیست‌و یکم در قالب نخستین شبکه تجاری مبتنی بر 3G پای در عرصه وجود گذاشت و پس از آن در فاصله‌ای کوتاه با تجاری شدن نسل چهارم یا 4G به استانداردی برای دسترسی آسان و فراگیر به شبکه اینترنت مطرح شد، اینک در آستانه یک تحول بزرگ دیگر قرار دارد. شرکت کوالکام به عنوان یکی از بزرگ‌ترین نقش‌آفرینان دنیای پردازش موبایلی در روز 18 اکتبر 2015 (27 مهرماه 1395) از جدیدترین دستاورد خود در زمینه اینترنت نسل پنجم یا 5G با معرفی مودم Snapdragon X50 5G . این مودم نه‌تنها می‌تواند در تولیدات شرکت‌های مادر (OEMها) در نسل بعدی گوشی‌های موبایل مورد استفاده قرار بگیرد بلکه در تست‌های 5G نیز امکان بکارگیری آن وجود دارد.

introducing qualcomm snapdragon x50 5g modem

صحبت از فناوری ارتباطی نسل پنجم موبایل یا 5G در حالی‌که هنوز بسیاری از کاربران نه‌تنها به شبکه 4G بلکه به اینترنت نسل سوم یا 3G نیز دسترسی ندارند شاید اندکی عجیب به نظر می‌رسد اما در واقعیت بسیاری از شرکت‌های بزرگ ارائه‌دهنده فناوری، تحقیق و توسعه 5G را از سال‌های گذشته آغاز کرده‌اند. هدف اصلی شبکه موبایلی نسل پنجم علاوه بر ارتقا هرچه بیشتر سرعت دسترسی کاربران در مقایسه با اینترنت 4G، تلاش برای متصل کردن تعداد بیشتری از کاربران در یک فضای مشخص است. در حالی‌که پیش‌بینی‌های اولیه از در دسترس بودن این نسل جدید به صورت تجاری تا سال 2020 حکایت دارد اما این روند در یک سال گذشته با حمایت اتحادیه اروپا و اپراتورهای بزرگی همچون Verizon شتاب بیشتری به خود گرفته است و معرفی مودم X50 شرکت کوالکام نیز مطمئنا به رشد هرچه بیشتر این روند کمک فراوانی خواهد کرد.

introducing qualcomm snapdragon x50 5g modem

رونمایی از این مودم جدید در گردهمایی 4G/5G شرکت کوالکام در هنگ‌کنگ صورت پذیرفت و در طی آن نخستین مودم 5G این شرکت با پشتیبانی از سرعت حداکثر 5Gbps معرفی شد اهمیت این سرعت به آن دلیل است که در حال حاضر بالاترین استانداردهای شبکه 4G نظیر LTE Cat.12 نیز سرعت‌های اسمی کاملا پایین‌تری از 1Gbps را ارائه می‌دهند و در دنیای واقعی نیز سرعت‌هایی بسیار پایین‌تر حوالی 100 تا 150 مگابیت در ثانیه در اختیار اکثر کاربران تحت پوشش شبکه LTE قرار می‌گیرد.

مودم Snapdragon X50 5G از فعالیت در محدوده طیف فرکانسی میلیمتری یا mmWave در باند 28 گیگاهرتز پشتیبانی کرده و با بکارگیری تکنولوژی ورودی و خروجی‌های چندگانه (MIMO) همراه با گزینه ارسال مستقیم دیتا به کاربران (beamforming) و ردیابی سیگنال، ارتباطی پر سرعت و پایدار را حتی در مناطق خارج از خط دید مستقیم (NLOS) فراهم می‌کند. باند فرکانسی 28 گیگاهرتز مورد استفاده توسط این مودم دقیقا همان باند مورد استفاده توسط شرکت‌های پیشرو در این زمینه همجون نوکیا و US Cellular است. این مودم که می‌تواند در تولیدات سری Snapdragon به صورت مجتمع در یک پروسسور قرار بگیرد از امکان سوئیچ اتوماتیک مابین 4G و 5G یا فعالیت به صورت ثابت در هریک از این دو فناوری پشتیبانی می‌کند به بیان دیگر در صورت قرارگیری کاربر در خارج از شبکه 5G اتصال وی می‌تواند از طریق شبکه 4G LTE بدون ایجاد مشکل در فرایند تبادل دیتا ادامه پیدا کند. این شرایط درست همانند نسل قبلی دیوایس‌های این رده است که در طی آن امکان سوئیچ مابین 3G و 4G برای کرابران بدون مشکل فراهم می‌شد.

introducing qualcomm snapdragon x50 5g modem

کریستیانو آمون معاون ارشد اجرایی شرکت کوالکام تکنولوژی در این رابطه اینگونه می‌گوید «مودم Snapdragon X50 5G نویدبخش 5G در شرایطی است که اپراتورهای و شرکت‌های مادر به فاز آزمایش شبکه‌های سلولی و دیوایس‌های [این نسل از شبکه‌های موبایلی] وارد شده‌اند. با بکارگیری سابقه طولانی ما در زمینه رهبری [مارکت] وای‌فای و LTE، از ارائه محصولی که به بازی کردن یک نقش حیاتی در آوردن دیوایس‌ها و شبکه‌های 5G به واقعیت کمک می‌کند بسیار هیجان‌‌زده و خوشحالیم. این [امر] نشان می‌دهد که ما نه‌تنها از 5G صحبت می‌کنیم بلکه واقعا به آن متعهدیم.»

پلتفرم Snapdragon X50 5G علاوه بر خود مودم از فرستنده/گیرنده (transceiver) طیف فرکانسی میلیمتری SDR051 و چیپ مدیریت انرژی PMX50 تشکیل شده است. نخستین نمونه‌های مودم X50 5G به گفته شرکت سازنده در نیمه دوم سال 2017 به بازار عرضه می‌شود و اولین دیوایس‌های تجاری دارای این مودم نیز در نیمه دوم سال 2018 در دسترس قرار می‌گیرند.  

معرفی مودم نسل پنجم Snapdragon X50 کوالکام با پشتیبانی از سرعت 5Gbps