پتنت سامسونگ برای تولید اسمارت‌فون تاشو با نمایشگر انعطاف پذیر OLED

واحد خبر mobile.ir : گوشی‌های تاشو یا در اصطلاح flip phone که زمانی جزء فرم‌های محبوب برای طراحی گوشی به حساب می‌آمد این روزها نه‌تنها در کلاس فیچر فون بلکه در گوشی‌های هوشمند نیز پدیده‌ای کاملا نادر و خاص به حساب می‌آید و در جست‌وجو برای یافتن گوشی‌های هوشمند تاشو تنها می‌توان به موارد معدودی اشاره کرد — اسمارت‌فون‌هایی مانند  (محصول ) و (محصول ) –. اما تولید اسمارت‌فون‌هایی با صفحه انعطاف‌پذیر همواره یکی از رویاهای دیرینه کمپانی‌های صاحب‌نام بوده است. سامسونگ با تولید نمایشگر انعطاف‌پذیر Youm سعی داشته تا به این هدف نزدیک شود. نیز در نمایشگاه Tech World 2016، نسخه پیش‌نمایش اسمارت‌فون و تبلت خم‌شوی خود را به همگان نشان داد.

samsung foldable smartphone patent

چند روز پیش هم پتنتی را به که در آن مدعی امکان طراحی اسمارت‌فونی انعطاف‌پذیر با استفاده از نانوتیوب‌های کربنی شده بود. اما خبرها حاکی از آنند که سامسونگ قصد دارد با ادغام فرم فاکتور تاشو و صفحه انعطاف‌پذیر، حرفی تازه بزند. پتنتی که کمپانی سامسونگ در آوریل سال جاری میلادی درخواست کرده بود، به تازگی در 9 نوامبر 2016 (19 آبان 1395) در سرویس اطلاع رسانی حقوق مالکیت معنوی کشور کره (KIPRIS) و تحت عنوان “دیوایس الکترونیکی انعطاف‌پذیر” . این پتنت اسمارت‌فونی را توصیف می‌کند که در وسط دارای قسمتی انعطاف‌پذیر است که به دیوایس اجازه می‌دهد که بتواند مثل یک flip phone تا شود.

samsung foldable smartphone patent

سامسونگ در توصیف اختراع خود به این نکته اشاره می‌کند که عمل تا شدن و باز شدن، به صورت نیمه‌خودکار در این دیوایس انجام می‌شود. به گفته سامسونگ، این اسمارت‌فون از یک نمایشگر ثانویه — که به احتمال زیاد در قسمت خارجی آن قرار می‌گیرد — نیز برخوردار می‌گردد. بنا بر خبرگزاری International Business Times UK، این نمایشگر ثانویه زمانی فعال می‌شود که دیوایس در حالت تاشده قرار گرفته باشد.

هرچند که پتنت‌ها مستقیما به تولید یک محصول منتهی نمی‌شوند، اما این پتنت از اهمیت خاصی برخوردار است، چرا که طبق گزارش‌های اخیر، سامسونگ مدتی است که روی اسمارت‌فون‌های مجهز به نمایشگرهای OLED خم‌شو کار می‌کند. حتی اگر این پتنت به جایی نرسد، اطلاع از جزییات آن خالی از لطف نیست چون نشان می‌دهد مهندسان این شرکت کره‌ای چه رویاهایی را در سر دارند. به عنوان نمونه، نمایشگرهای خمیده در ابتدا ایده‌ای دور از ذهن بودند، اما سامسونگ بالاخره در پرچمدارهای و به آنها تحقق بخشید. لنوو نیز در اندیشه تولید اسمارت‌فون منعطفی است که بتوان آن را به دور مچ دست بست.

lenovo foldable smartphone

اسمارت‌فون مفهومی لنوو با امکان خمیدگی

نکته مهم در اینجا آن است که دیوایس توصیف‌شده در این پتنت را نباید با دیوایس‌های تاشویی مثل اسمارت‌فون Kyocera Echo (محصول کمپانی ژاپنی Kyocera) یا تبلت (محصول ) اشتباه گرفت، چرا که دیوایس‌های یادشده، دارای 2 صفحه نمایش مجزا بوده که می‌توانند تاشده و روی هم قرار گیرند، اما در اختراع سامسونگ، صحبت از دیوایسی است که از یک صفحه نمایش OLED انعطاف‌پذیر برخوردار بوده و می‌تواند از همان جا تا شود. شاید بتوان گفت این دیوایس فرضی تا حد زیادی به ماکت اسمارت‌فونی شباهت دارد که سامسونگ با استفاده از نمایشگر انعطاف‌پذیر خود (Youm) در سال 2013 به نمایش گذاشته بود.

وب‌سایت بلومبرگ چندی پیش مدعی شده بود که سامسونگ قصد دارد اسمارت‌فون‌ها و تبلت‌هایی مجهز به نمایشگر OLED انعطاف‌پذیر را وارد بازار کند. انتشار این پتنت در چنین مقطعی، به شایعات مطرح‌شده توسط بلومبرگ قوت می‌بخشد. گفتنی است همزمان با گرایش به سمت تولید نمایشگرهای انعطاف‌پذیر در اسمارت‌فون، کمپانی‌ها، تولید گوشی‌های مچی (wrist phone) انعطاف‌پذیر را نیز در دستور کار خود قرار داده‌اند.

در تصاویر منتشر‌شده از این پتنت، گوشی در حالت تاشده، شباهت زیادی به Microsoft Surface Book دارد، چرا که در این حالت دو طرف صفحه نمایش با هم برخورد نمی‌کنند. شاید یکی از نکات منفی درباره این اختراع نیز همین باشد که در حالت تاشده، دستگاه کمی پرحجم شده و شکلی شبیه کیف پول شخصیت جورج در سریال ساینفلد پیدا می‌کند! اینکه چنین دیوایسی در مقایسه با اسمارت‌فون‌های کنونی چه برتری داشته و تا چه حد می‌تواند از آنها کارآمدتر باشد، هنوز مشخص نیست اما به عقیده برخی کارشناسان، نوآوری و خلاقیت سامسونگ در این پتنت، ستودنی است. قطعا تولید دیوایسی با چنین ویژگی منحصر به ‌فردی جالب خواهد بود، اما به احتمال زیاد ایده این پتنت هم مثل بسیاری از پتنت‌های دیگر ممکن است به این زودی‌ها عملی نشود، چون در حال حاضر تمرکز سامسونگ روی تولید پرچمدار بعدی خود Galaxy S8 معطوف شده است.  

پتنت سامسونگ برای تولید اسمارت‌فون تاشو با نمایشگر انعطاف پذیر OLED

واتساپ جی بی