گزارش Strategy Analytics از بازار جهانی تبلت‌ها در سه‌ماهه سوم 2016- چرخش نسبی بازار از اندروید به مایکروسافت

واحد خبر mobile.ir : با آن که گزارش‌های مالی سه‌ماهه نشان می‌دهد که مایکروسافت درصدد ترک بازار گوشی‌های هوشمند است، اما آمار عرضه تبلت این کمپانی نشانگر رشد قابل توجهی در این زمینه است. مؤسسه تحقیقات بازار Strategy Analytics اخیرا گزارشی از بازار جهانی تبلت‌ها که بر اساس آن سهم سیستم‌عامل ویندوز از بازار تبلت‌ها افزایش یافته است.

عرضه جهانی تبلت‌ها طی سه‌ماهه سوم سال 2016، معادل 46.6 میلیون واحد بوده که در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته 10 درصد کمتر شده است و نسبت به سه‌ماهه دوم 2016، حدود 1 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

strategy analytics tablet market report q3 2016

بر اساس این گزارش، عرضه تبلت‌های مبتنی بر اندروید از 36 میلیون دستگاه در فصل سوم سال گذشته میلادی به 30.1 میلیون در سه‌ماهه سوم 2016 رسیده که نشانگر افتی حدود 17 درصدی است. با این وجود سیستم‌عامل اندروید با داشتن 65 درصد از سهم بازار همچنان در جایگاه نخست قرار دارد.

عرضه تبلت‌های ا در مقایسه با سه‌ماهه سوم سال گذشته میلادی 6 درصد کاهش یافته و از 9.9 میلیون واحد به 9.3 میلیون واحد رسیده است که با توجه به افت 10 درصدی عرضه جهانی، سهم iOS از بازار تبلت‌ها با 0.8 درصد افزایش به 19.9 درصد رسیده است. مطابق تحلیل Strategy Analytics محصول جدید اپل یعنی با روند افزایش قیمت سالانه 6 درصدی به این کمپانی کمک می‌کند تا در «مسیر بهبود» قرار گیرد.

apple ipad pro 97

اپل iPad Pro 9.7

در این میان سهم بازار ویندوز با 25 درصد افزایش سالیانه به 16 درصد رسیده است. گفتنی است که سهم بازار مایکروسافت در سه‌ماهه سوم 2015، معادل 12.8 درصد بوده است. مطابق آمارهای ارائه‌شده از سوی Strategy Analytics، سیستم‌عامل ویندوز تنها سیستم‌عاملی بوده که رشد عرضه را تجربه کرده و از 5.8 میلیون واحد در سه‌ماهه سوم 2015 به 7.3 میلیون واحد در فصل سوم 2016 رسیده است.

به گفته پیتر کینگ (Peter King)، مدیر سرویس تبلت و استراتژی‌های تاچ‌اسکرین در موسسه Strategy Analytics «مایکروسافت با Surface Pro و Surface Book خود تحولی در بازار تبلت‌ها ایجاد کرده است. اپل اکنون متکی بر iPad Pro به عنوان جانشین تبلت و لپ‌تاپ است. در همین حال بسیاری از دیگر شرکت‌های مادر تولیدکننده PC تبلت‌های گران قیمت ویندوزی 2 در 1 را به سبب کارایی و تنوع عملکرد به جای سیستم‌های اندرویدی به کار گرفته‌اند.‌»

apple surface book

مایکروسافت سرفیس بوک

با وجود کاهش 10 درصدی عرضه جهانی تبلت، متوسط قیمت فروش این محصولات رشد 7 درصدی را نشان می‌دهد. این امر به دلیل گرایش تولیدکنندگان به تولید ابزارهای ترکیبی 2 در 1 است که علی‌رغم قیمت بالاتر، ارزش افزوده بیشتری تولید می‌کنند و انتظار می‌رود این روند به سمت ابزارهای قابل تبدیل (convertibles) ادامه یابد.

موسسه Strategy Analytics آماری از عرضه‌کنندگان تبلت و سهم بازار آنها نیز منتشر کرده است که در آن، برندهای ناشناخته (White Box) با عرضه 14 میلیون واحد تبلت (با سهم بازار 30.1 درصد) در جایگاه نخست، اپل با 9.3 میلیون واحد دستگاه (با سهم بازار 19.9 درصد) در جایگاه دوم و با 6.6 میلیون واحد دستگاه (با سهم بازار 14.1 درصد) در رتبه سوم قرار دارند. پس از این تولیدکنندگان، کمپانی‌هایی چون (5.8 درصد)، (5.4 درصد) و آمازون (4.3 درصد) مکان‌های بعدی این فهرست را به خود اختصاص داده‌اند.

strategy analytics tablet market report q3 2016

میزان عرضه جهانی تبلت به میلون عدد و سهم بازار

تحلیل‌های موسساتی مانند Strategy Analytics نشان می‌دهد که بازار جهانی تبلت‌ها در حال گذار از اندروید به ویندوز است. آمارها نشان می‌دهد که بازار تبلت در فصل‌های بعدی نیز همین روند را طی می‌کند. افزایش محبوبیت تبلت‌های ویندوزی به دلیل گرایش کاربران به تبلت‌هایی با کارایی و productivity بهتر به جای ابزارهای سرگرمی صِرف است؛ به‌علاوه، عملکرد بهتر تبلت‌های ویندوزی باعث استقبال بیشتر سازمان‌ها و ادارات از این دستگاه‌ها شده است.

اخیرا در گزارش مالی سه‌ماهه منتهی به سپتامبر خود از افزایش درآمد 38 درصدی حاصل از فروش Surface . موفقیت ویندوز مسیر دیگری را به سوی توسعه اکوسیستم پلتفرم جهانی ویندوز (UWP) حتی بدون اتکا به ویندوزفون‌ها آشکار می‌سازد که می‌توان نشانه‌های آن را در تعداد تبلت‌های عرضه‌شده مشاهده کرد.

اریک اسمیت (Eric Smith)، تحلیل‌گر ارشد سرویس تبلت‌ و استراتژی‌های تاچ‌اسکرین در مؤسسه Strategy Analytics، بر این باور است که اگرچه تقاضا برای تبلت‌های 2 در 1 باعث افزایش متوسط قیمت فروش (ASP) می‌شود، اما قیمت این ابزارها علی‌رغم این تقاضا در حال کاهش مطلوبی است؛ به نحوی که کاربران می‌توانند یک یا چند ابزار مورد استفاده خود را با یک تبلت 2 در 1 تعویض کنند و از تمام قابلیت‌های آنها به صورت همزمان در یک دستگاه بهره‌مند گردند. بنابر تحلیل Strategy Analytics انتظار می‌رود این موج رشد تقاضا در سال‌های آینده نیز ادامه داشته باشد؛ رشدی که از رویکرد نوین بازار به ابزارهای ترکیبی (2 در 1) و نیز سرعت گرفتن فرآیندِ بکارگیری تکنولوژی‌‌‌های جدید در سازمان‌های بزرگ سرچشمه می‌گیرد.  

گزارش Strategy Analytics از بازار جهانی تبلت‌ها در سه‌ماهه سوم 2016- چرخش نسبی بازار از اندروید به مایکروسافت