و باز هم مشکل؛ اینبار با کارت گرافیک های AMD

و باز هم مشکل؛ اینبار با کارت گرافیک های AMD

همزمان با عرضه کارت گرافیک های جدید در معماری های AMD Polaris و Nvidia Pascal چند فناوری کلیدی از جمله اینترفیس های جدید و کنترلرهایی همچون HDR نیز به کارت گرافیک ها اضافه شد. فناوری HDR که در سالهای اخیر از تلویزیون به کنسول های بازی و اینک کارت گرافیک ها راه پیدا کرده است، مخفف High Dynamic Range است که در بهبود رنگ، کنتراست و پویایی تصاویر از طریق تاثیر منظم بر روی نور عمل می کند. HDR بر روی دقت های بالا همچون 2K/4K/UHD سوار می شود؛ هر چند که محدودیتی برای رزولوشن در آن تعریف نشده است و مثال بالا تنها بر پایه استفاده های معمول است. اضافه شدن HDR به Data موجب افزایش پهنای باند می گردد که در این صورت نیازمند یک اینترفیس با پهنای باند بالا هستیم که می توان به عمومی ترین آنها یعنی HDMI 2.0 اشاره کرد. آخرین نسخه از تکنیک HDR یک نمونه 10 بیتی است که با نام کامل HDR 10bit شناخته می شود و این فناوری را تمام و کمال به نمایشگر منتقل می کند. این در حالی است که عملیات Sync نیز به خوبی بهینه گشته و تقریبا نقطه ضعفی در آن دیده نمی شود.

کارت گرافیک های جدید قادر به رندر تصاویر واقعیت مجازی و دقت های بالا همچون 4K و 5K هستند. رندر HDR در کنار یک فایل ویدئویی نیازمند قدرت محاسبه قابل توجه بوده و این در حالی است که اکثر کارت گرافیک ها از رابط HDMI 2.0 برای این منظور استفاده می کنند. اما به تازگی اخباری در این زمینه منتشر شده است که ظاهرا به ضعف کارت گرافیک های AMD RX400 در پخش HDR اذعان دارد. GPU برای پردازش های HDR به پالت های 10 pbc رجوع می کند که این پالت ها از 1.07 میلیون رنگ پشتیبانی می کنند. حال آنکه تراشه های AMD Radeon GPU در این زمینه با مشکلاتی روبرو هستند. یک موسسه معتبر آلمانی موفق به کشف این مشکل شده و نتایج بررسی های خود را منتشر کرده است. قضیه از آنجایی آغاز می گردد که کارت گرافیک های AMD Radeon GPU برای پخش بازی هایی که HDR را به همراه دارند، به ناچار عمق رنگ ها را از 10 به 8 بیت کاهش می دهند و در نتیجه گستره ی رنگ 1.07 میلیاردی به 16.7 میلیون رنگ کاهش پیدا می کند. برای تشریح ساده تر این مشکل، سری به نمایشگرها می زنیم؛ یک مانیتور و یا تلویزیون که از دقت 4K/UHD و یا حتی کمتر پشتیبانی می کند، دارای پنل 10 بیتی است. بدین ترتیب عمق هر پیکسل بیشتر شده و تعداد Sub Pixel ها افزایش پیدا می کند. در نتیجه ی افزایش تعداد ساب پیکسل ها، تعداد رنگ های به نمایش درآمده نیز بیشتر می گردد. پس در نمایشگرهای جدید ما شاهد نمایش 1.07 میلیارد رنگ هستیم حال آنکه کاربرانی که از نمایشگرهای 10 بیتی استفاده می کنند انتظار نمایش رنگ های بیشتر را دارند و این در حالی است که کارت گرافیک های AMD RX400 قدرت پردازش این بخش از داستان را ندارند و به ناچار عمق رنگ را از 10 به 8 بیت کاهش می دهند. GPU ناتوان از کنترل و پردازش این پهنای باند، تنها راه حل را پایین آوردن دقت رنگ می داند.

جالب است بدانید که پای کنسول های بازی نیز وسط است. SOC های تولید شده توسط AMD که در کنسول های Sony و Microsoft مورد استفاده قرار می گیرد هم چنین رفتاری را از خود نشان می دهند. در ادامه به الگوی رفتاری GPU های AMD در این زمینه می پردازیم؛ لازم است که کارت گرافیک های جدید از هر دو برند و حتی اینتل، استاندارد رنگ Full YCrBr 4: 4: 4 را اجرا نمایند و این در حالی است که تراشه های AMD گستره Full YCrBr 4: 4: 4 را به 4:2:2 و حتی 4:2:0 تقلیل می دهند. این تغییر الگو در زمانی رخ می دهد که خروجی به رابط HDMI متصل باشد. در نهایت باید گفت: برای نمایش بازی ها به همراه فناوری HDR مجبور به کاهش عمق رنگ های نمایشگر خواهید بود. متاسفانه تنظیماتی برای تغییر حالت در دست نیست و این برای اولین بار است که مشکل مورد نظر از سوی AMD آشکار می شود!  

و باز هم مشکل؛ اینبار با کارت گرافیک های AMD

دانلود زاپیا برای کامپیوتر